Magyar InternetFigyelő
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2006.05.10.Fotó: Lánglovagok.hu

Folyik a vér a magyar utakon

 

Miközben Magyarországon riasztó baleseti statisztikák látnak napvilágot, a MOL és a Szuzuki tévé reklámainak trükkfelvételein autók száguldoznak vidáman, keresztül-kasul a fõvároson, fittyet hányva a legelemibb KRESZ-szabályoknak is. Legalább ne hirdessük a macsó-vezetést!


A magyarok autóvezetési kultúrája – vagy amit annak neveznek – nem „felhasználóbarát”. Évente több mint 1200 ember hal meg az utakon. Ha ezt a számot összevetjük az Egyesült Királyságban regisztrált évi 3500 esettel, nem is tûnik olyan soknak. Hacsak nem vesszük figyelembe, hogy a szigetország lakossága hatszor annyi, mint Magyarországé és sokkal inkább rá vannak utalva a közúti szállításra. Mindenesetre tény, hogy a közúti közlekedés biztonságát tekintve, az Európai Unióban az Egyesült Királyság áll az élen. Amennyiben a halálesetek számát a gépkocsival megtett kilométerekkel vetjük össze, annak, hogy Magyarországon hal meg valaki autóbalesetben, ötször nagyobb a valószínûsége, mint annak, hogy Angliában – áll az Európai Unió nemrég közzétett jelentésében.

A Magyarországra látogató külföldiek, fõleg a britek, nagyon kritikusak, amikor az itteni vezetési morál kerül szóba. „Állítom, hogy a magyar vezetõk a legagresszívebbek, akiket valaha láttam” – nyilatkozta a brit rendõrség egyik autóvezetést oktató munkatársa a Budapest Sun angol nyelvû hetilapban. A magyar autóvezetési-kultúra domináns alakjai önérzetes macsó férfiak, akik kilõnek a közlekedési lámpáknál, össze-vissza cikáznak a sávok között, és csak a legutolsó pillanatban lépnek a fékre. Képtelenek arra, hogy elviseljék az elõttük haladó kocsi látványát, és az önbecsülésüket fokozza, ha mindezen manõverek közben fülükre szorított mobiljukon beszélnek.

A halálos kimenetelû balesetek száma nyilvánvalóan csak a jéghegy csúcsa. Évente több ezren szereznek maradandó sérüléseket az utakon, és még a legóvatosabb magyar vezetõ sem mehet biztosra, könnyen egy eléje bevágó õrült áldozatává válhat. Mindez nagyon sokba kerül. Rendõrök, orvosok, ápolók, bírósági alkalmazottak foglalkoznak a közúti balesetekkel, azok áldozataival, ahelyett, hogy a „valódi” bûnök felderítésével, „valódi” betegségek gyógyításával törõdnének.

A most lezajlott választási kampány során nem hallottam egyetlen politikust sem, aki a vezetési morál javításáért szállt volna síkra. Ez azért is különös, mert a jobboldal többször is hangot adott aggodalmának, amiért a magyar lakosság lélekszáma csökkenõben van. De ha a politikusok nem is gondolták, hogy a közlekedésbiztonság említésével szavazatokat lehet szerezni, a privát szektor ráérzett a téma adta lehetõségekre. A MOL és a Magyar Suzuki a rendõrséggel és a Magyar Autóklubbal karöltve még ebben a hónapban hathónapos országos közlekedés-biztonsági kampányt indít, amely egyaránt megszólítja a fiatalokat, öregeket, de legfõképpen az autóvezetõket. Mindez beleillik a privát cégek „társadalmi felelõsségvállalásba” – ezt a MOL az utóbbi években kíváltképpen komolyan veszi. Az olajipari cég számos környezetvédelmi beruházást, szociális projekteket indított, amelyekre büszke lehet. A MOL és a Suzuki vállon veregethetné egymást. Kivéve, ha mindkét cégnél nem tudja a jobb kéz, hogy mit csinál a bal. Másképp mivel magyarázható a MOL-nak a Hír TV-n sugárzott reklámja, amelyben valódi macsó „ki az ördögöt érdekel” magyar vezetési stílus érvényesül a budapesti utakon. Ez nem éppen a megfontolt vezetésre buzdító vállalati magatartás…

Hogyha ez nem ékes példája a képmutatásnak, szeretnék emlékeztetni az egyik Suzuki reklámban szereplõ vidám, fiatal párra, amelynek tagjai egymással versenyezve mindenféle szabályokat áthágva száguldanak a városon keresztül haza vadonatúj budai otthonukba A képernyõ csupa mosoly csupa vidámság, csupa Szuzuki, ám a való világban túl gyakoriak a holttestek, túl sok vér öntözi az Erzsébet hidat.


Egy vállalat nem felelhet az egész ország autóvezetési kultúrájáért – mutatott rá Hernádi Zsolt, a MOL elnök-vezérigazgatója. Igaza van. De ha egy sörfõzde arra buzdítja a volán mögött ülõket, hogy igyanak és vezessenek, nyilvánvalóan eljárást kell ellenük indítani. Ha az igazságszolgáltatásnak marad ideje amellett, hogy igyekszik felkutatni a közúti balesetek vétkeseit, talán fontolóra vehetik azt is, mit tehetnének azokkal a vállalatokkal, amelyek a macsó gépkocsivezetési stílust népszerûsítik.


(Eddy Kester, a Financial Times budapesti tudósítója - hvg.hu)

kuruc.info